Universitäts-Professorin für Klinische Psychologie & Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters

Prof. Dr. Stefanie M. Jungmann (geb. Görgen)
Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutin
Psychologische Psychotherapeutin
Supervisorin
Abteilung für Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters
Wallstraße 3, Raum 07-137
D-55122 Mainz
Tel.: 06131 3939201
E-Mail: jungmann@uni-mainz.de
Sprechzeiten (während der Vorlesungszeit): n.V.
Ausbildung und Qualifikationen
|
|
2018 |
Trainerlizenz für das Elterntraining Triple P (Positive Parenting Program) |
2018 |
Approbation als Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutin, VT (Zentrum für Psychologische Psychotherapie, Heidelberg) |
2014 |
Promotion in Psychologie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz Thesis: "The emotional impact of mental imagery and relations to affective symptoms and clinical depression" betreut von Prof. Dr. Wolfgang Hiller |
2014 |
Approbation als Psychologische Psychotherapeutin, VT (Johannes Gutenberg-Universität Mainz) |
2014 - 2018 |
Ausbildung zur Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutin, VT (Zentrum für Psychologische Psychotherapie, Heidelberg) |
2011 |
Forschungsaufenthalt an der University of Miami (Florida, USA), mood and anxiety lab-Prof. Dr. Jutta Joormann |
2011 - 2014 |
Promotionsstipendium an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2010 - 2014 |
Ausbildung zur Psychologischen Psychotherapeutin, VT, Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2010 |
Diplom in Psychologie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz Thesis: Krankheitsangst und Emotionsregulation |
2009 |
Forschungsaufenthalt an der University of Miami (Florida, USA), mood and anxiety lab- Prof. Dr. Jutta Joormann |
|
|
Beruflicher Werdegang
Seit 09/2024 |
W3 Professur für Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Johannes Gutenberg-Universität Mainz und Leitung der Psychotherapeutischen Hochschulambulanz für Kinder und Jugendliche an der Johannes Gutenberg-Universität, Mainz |
04 - 09/2024 |
W3 Vertretungsprofessur für Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Johannes Gutenberg-Universität Mainz und Leitung der Psychotherapeutischen Hochschulambulanz für Kinder und Jugendliche an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
10/2023 - 04/2024 |
Leiterin der Ausbildungsambulanz der Poliklinischen Institutsambulanz für Psychotherapie an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2021 - 03/2023 |
W3 Vertretungsprofessur für Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Johannes Gutenberg-Universität Mainz und Leitung der Psychotherapeutischen Hochschulambulanz für Kinder und Jugendliche an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2018 - 2023 |
Leitung des Rekrutierungszentrums Mainz im Rahmen der multi-center study COMPARE („Children of mentally ill parents at risk evaluation“, Prof. Dr. H. Christiansen, Philipps-Universität Marburg) |
2018 - 2024 |
Juniorprofessur für Klinische Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Johannes Gutenberg-Universität Mainz und Aufbau der Psychotherapeutischen Hochschulambulanz für Kinder und Jugendliche |
2020 - 2021 |
Mutterschutz und Elternzeit (einschließlich Teilzeitbeschäftigung) |
2018 - 2021 |
Leitung des Behandlungsschwerpunkt „Hypochondrie und Pathologische Krankheitsangst“ an der Poliklinischen Institutsambulanz für Psychotherapie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2016 - 2018 |
Mutterschutz und Elternzeit (einschließlich Teilzeitbeschäftigung) |
2016 - 2018 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Abteilung für Klinische Psychologie und Psychotherapie (Prof. Dr. Wolfgang Hiller), Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2015 - 2016 |
Psychotherapie für Kinder und Jugendliche, Zentrum für Psychologische Psychotherapie, Heidelberg |
2015 - 2016 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin und Leitung der Tagesklinik für Jugendliche, Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Universitätsklinikum Frankfurt |
2014 - 2017 |
Psychotherapie für Kinder und Jugendliche, Privatpraxis, Mainz |
2013 - 2015 |
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Abteilung für Klinische Psychologie und Psychotherapie (Prof. Dr. Wolfgang Hiller), Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2011 - 2014 |
Psychotherapeutische Tätigkeit, Poliklinische Institutsambulanz für Psychotherapie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
2010 - 2011 |
Psychotherapeutische Tätigkeit, Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Alzey |
|
|
|
|
Stipendien und Auszeichnungen
2024 |
Innovatives Lehrprojekt: Patientenorientierte Lehre in der Klinischen Psychologie – Weichen stellen mittels eines Mehrebenen-Ansatzes (GLK, Johannes Gutenberg-Universität Mainz): 13380 € |
2018 |
Innovatives Lehrprojekt: Peer-to-Peer Inverted Classroom – ein Lehrprojekt am Beispiel der Klinischen Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters) (GLK, Johannes Gutenberg- Universität Mainz): 7105 € |
2017 |
Inneruniversitäre Forschungsförderung durch die Johannes Gutenberg-Universität Mainz: 13.270 € |
2011 - 2013 |
Promotionsstipendium der Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
|
|
|
|
Publikationen
Im Druck/ In Überarbeitung/ Im Review
Brand, S., Lang, K. & Jungmann, S. M. (in revision). Interoceptive Accuracy, Emotion Regulation, and Mental Health in Children, Adolescents, and Their Parents. Kindheit & Entwicklung.
Eichhorn, H., Leydecker, E., Brand, S. & Jungmann, S. M. (under review). The Moderating Role of Personality Traits in the Relationship Between Interoception and Somatic Symptoms in Youth: A Predictive Processing Perspective. BMC Psychology.
Fähnrich, J. M., Nuhn, Ch., Flögel, M., Salzbrunn, M., Traut, S., Tverdun, N., Vierling, L. & Jungmann, S. M. (under review). When it rains, it pours - or does it? The association between premorbid psychopathology and Long COVID: A retrospective study. BMC Public Health.
Jungmann, S. M. & Dessauer, E. T. S. (under review). Health in the digital age – What are you googling? Health-related Internet research and cyberchondria among adolescents. JMIR.
Jungmann, S. M., Garbe Huedo, S. F., Jacobs, K. A. S., Pothorn, N. K. (in revision). Mental load in women and mothers: Causes of distress, personality traits, and psychopathology. Plos One.
Jungmann, S. M. & Dietl, L. (accepted). Post-traumatic stress symptoms in parents and parent-reported child mental health during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional survey. Journal of Child and Family Studies.
Klein, M., Witthöft, M. & Jungmann, S. M. (under review). Interoception in Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Literature Review and Meta-Analysis. Research in Developmental Disabilities.
2025
Jungmann, S. M., & Dietl, L. (2025). Post-Traumatic Stress Symptoms in Parents and Parent-Reported Child Mental Health during the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Survey.
Journal of Child and Family Studies. Published online.
DOI
2024
Armbruster-Genç, D. J. N., Rammensee, R. A., Jungmann, S. M., Drake, P., Wessa, M., & Basten, U. (2024). The Ambiguous Cue Task: Measurement reliability of an experimental paradigm for the assessment of interpretation bias and associations with mental health.
Behavior Research Methods,
56(7), 7774-7789.
DOI
Brand, S., Lang, K., Bellinghausen, C., Witthöft, M., & Jungmann, S. M. (2024). Interoceptive accuracy in children aged 8 to 13 and their parents: implications for mental health.
Cogent Psychology,
11(1).
DOI
Jungmann, S. M., Gropalis, M., Schenkel, S. K., & Witthöft, M. (2024). Is cyberchondria specific to hypochondriasis?.
Journal of Anxiety Disorders,
102, 102798-102798.
DOI
2023
Braescher, A.-K., Benke, C., Weismuller, B. M., Asselmann, E., Skoda, E.-M., Teufel, M., Jungmann, S. M., Witthoeft, M., & Pane-Farre, C. A. (2023). Anxiety and depression during the first wave of COVID-19 in Germany - results of repeated cross-sectional surveys.
PSYCHOLOGICAL MEDICINE,
53(3), 1115-1119.
DOI
Brand, S., Jungmann, S. M., Kolb, J., & Witthoeft, M. (2023). The Importance of Independent Empirical Evidence and Why We Disagree With Multmeier et al. (2021).
CLINICAL PSYCHOLOGICAL SCIENCE,
11(3), 526-527.
DOI
Brand, S., Meis, A. C., Tünte, M. R., Murphy, J., Woller, J. P., Jungmann, S. M., Witthöft, M., Hoehl, S., Weymar, M., Hermann, C., & Ventura-Bort, C. (2023). A multi-site German validation of the Interoceptive Accuracy Scale and its relation to psychopathological symptom burden.
Communications Psychology,
1(1).
DOI
Jungmann, S., & Sauer, K. S. (2023). Pathologische Krankheitsängste: Symptomatik, Diagnostik, Pathogenese und Behandlung.
Verhaltenstherapie Und Verhaltensmedizin.
DOI
Jungmann, S., Grebinyk, G., & Witthoeft, M. (2023). Parents’ views of psychological research with children: Barriers, benefits, personality, and psychopathology.
PLOS ONE,
18(6).
DOI
Jungmann, S., Piefke, M., Nin, V., Asmundson, G. J. G., & Witthoeft, M. (2023). COVID-19 stress syndrome in the German general population: Validation of a German version of the COVID Stress Scales.
PLOS ONE,
18(2).
DOI
Luckhardt, C., Mühlherr, A. M., Schütz, M., Jarczok, T. A., Jungmann, S. M., Howland, V., Veit, L., Althen, H., & Freitag, C. M. (2023). Reward processing in adolescents with social phobia and depression.
Clinical Neurophysiology,
150, 205-215.
DOI
Nin, V. M. E. L., Willmund, G.-D., Jungmann, S. M., Asmundson, G. J. G., & Piefke, M. (2023). Mental health during the COVID-19 pandemic: Stress and strain profiles in the German population.
Frontiers in Public Health,
11.
DOI
Sauer, K. S., Bailer, J., Jungmann, S. M., & Witthoft, M. (2023). Inhibitory Learning-Based Exposure Therapy for Patients With Pathological Health Anxiety: Results From a Single Case Series Study.
COGNITIVE AND BEHAVIORAL PRACTICE,
30(4), 610-634.
DOI
Veit, L., Jungmann, S. M., & Freitag, C. M. (2023). The Course of Anxiety-Specific Cognitive Bias Following Daycare/Inpatient Treatment in Youths with Social Phobia and School Absenteeism.
Zeitschrift für Kinder- Und Jugendpsychiatrie Und Psychotherapie. Published online.
DOI
Wessa, M., Domke-Wolf, M., & Jungmann, S. M. (2023). Dissociation of Implicit and Explicit Interpretation Bias: The Role of Depressive Symptoms and Negative Cognitive Schemata.
BRAIN SCIENCES,
13(12).
DOI
2022
Brand, S., Meis, A. C., Tünte, M. R., Murphy, J., Woller, J. P., Jungmann, S., Witthöft, M., Hoehl, S., Weymar, M., Hermann, C., & Ventura-Bort, C. (2022). Bridging the Gap between Interoception and Mental Health: Subjective Interoceptive Accuracy as a Correlate of Psychopathological Symptom Burden in a Multicenter Study. In
PsyArXiv.
DOI
Hennemann, S., Kuhn, S., Witthöft, M., & Jungmann, S. M. (2022). Diagnostic Performance of an App-Based Symptom Checker in Mental Disorders: Comparative Study in Psychotherapy Outpatients.
JMIR Mental Health,
9(1), e32832-e32832.
DOI
Jungmann, S. M., Becker, F., & Witthoft, M. (2022). Measuring the Vividness of Mental Images: An Adaptation and Validation of German Versions of the Vividness of Visual Imagery Questionnaire (VVIQ) and the Plymouth Sensory Imagery Questionnaire (PSI-Q).
DIAGNOSTICA,
68(3), 125-136.
DOI
Jungmann, S. M., Wagner, L., Klein, M., & Kaurin, A. (2022). Functional somatic symptoms and emotion regulation in children and adolescents.
Clinical Psychology in Europe,
4(2).
DOI
Sauer, K. S., Schmidt, A., Jungmann, S. M., Bailer, J., & Witthoft, M. (2022). Do patients with pathological health anxiety fear COVID-19? A time-course analysis of 12 single cases during the "first wave" of the COVID-19 pandemic in Germany.
JOURNAL OF PSYCHOSOMATIC RESEARCH,
152.
DOI
Witthöft, M., Jungmann, S. M., Germer, S., & Bräscher, A.-K. (2022). Early adverse effects of behavioural preventive strategies during the COVID-19 pandemic in Germany: An online general population survey.
Clinical Psychology in Europe,
4(3).
DOI
2021
Jungmann, S. M., & Witthoeft, M. (2021). Mythen der Klinischen Psychologie und Psychotherapie: Entwicklung und Erprobung eines Fragebogens zur standardisierten Erfassung.
VERHALTENSTHERAPIE,
31(2), 109-118.
DOI
Krömer, L., Jarczok, T. A., Althen, H., Mühlherr, A. M., Howland, V., Jungmann, S. M., & Freitag, C. M. (2021). Implicit assumptions and interpretation bias in youth with severe, chronic social phobia.
European Child & Adolescent Psychiatry. Published online.
DOI
Schenkel, S. K., Jungmann, S. M., Gropalis, M., & Witthoeft, M. (2021). Conceptualizations of Cyberchondria and Relations to the Anxiety Spectrum: Systematic Review and Meta-analysis.
JOURNAL OF MEDICAL INTERNET RESEARCH,
23(11).
DOI
2020
Jungmann, F., Jorg, T., Hahn, F., Pinto dos Santos, D., Jungmann, S. M., Düber, C., Mildenberger, P., & Kloeckner, R. (2020). Attitudes Toward Artificial Intelligence Among Radiologists, IT Specialists, and Industry.
Academic Radiology. Published.
DOI
Jungmann, S. M., & Witthoeft, M. (2020). Health anxiety, cyberchondria, and coping in the current COVID-19 pandemic: Which factors are related to coronavirus anxiety?.
JOURNAL OF ANXIETY DISORDERS,
73.
DOI
Jungmann, S. M., & Witthoeft, M. (2020). Medically unexplained symptoms in children and adolescents: Illness-related self-concept and parental symptom evaluations.
JOURNAL OF BEHAVIOR THERAPY AND EXPERIMENTAL PSYCHIATRY,
68.
DOI
Jungmann, S. M., Brand, S., Kolb, J., & Witthöft, M. (2020). Do Dr. Google and Health Apps Have (Comparable) Side Effects? An Experimental Study.
Clinical Psychological Science,
8(2), 306-317.
DOI
Sauer, K. S., Jungmann, S. M., & Witthöft, M. (2020). Emotional and Behavioral Consequences of the COVID-19 Pandemic: The Role of Health Anxiety, Intolerance of Uncertainty, and Distress (In)Tolerance.
International Journal of Environmental Research and Public Health,
17(19), 7241-7241.
DOI
Witthoeft, M., Braescher, A.-K., Jungmann, S. M., & Koteles, F. (2020). Somatic Symptom Perception and Interoception A Latent-Variable Approach.
ZEITSCHRIFT FUR PSYCHOLOGIE-JOURNAL OF PSYCHOLOGY,
228(2), 100-109.
DOI
2019
Jungmann, S. M., Klan, T., Kuhn, S., & Jungmann, F. (2019). Accuracy of a Chatbot (Ada) in the Diagnosis of Mental Disorders: Comparative Case Study With Lay and Expert Users.
JMIR Formative Research,
3(4), e13863-e13863.
DOI
2018
Kuhn, S., Jungmann, S., & Jungmann, F. (2018). Künstliche Intelligenz für Ärzte und Patienten: „Googeln“ war gestern. Deutsches Ärzteblatt, 115(26).
2016
Görgen, S. M., Hiller, W., & Witthöft, M. (2016). Die Spontaneous Use of Imagery Scale (SUIS)–Entwicklung und teststatistische Prüfung einer deutschen Adaption.
Diagnostica,
62(1), 31-43.
DOI
Jungmann, S., Vollmer, N., Selby, E. A., & Witthöft, M. (2016). Understanding dysregulated behaviors and compulsions : an extension of the emotional cascade model and the mediating role of intrusive thoughts.
Frontiers in psychology,
7, Art. 994.
Author/Publisher URL
2015
Goergen, S. M., Joormann, J., Hiller, W., & Witthoeft, M. (2015). Implicit Affect after Mental Imagery: Introduction of a Novel Measure and Relations to Depressive Symptoms in a Non-Clinical Sample.
JOURNAL OF EXPERIMENTAL PSYCHOPATHOLOGY,
6(1), 59-81.
DOI
Görgen, S. M., Joormann, J., Hiller, W., & Witthöft, M. (2015). The role of mental imagery in depression : negative mental imagery induces strong implicit and explicit affect in depression.
Frontiers in psychiatry,
6, Art. 94.
Author/Publisher URL
Görgen, S. M., Loch, N., Hiller, W., & Witthöft, M. (2015). Kognitive Emotionsregulation und Psychopathologie: Erste teststatistische Untersuchung des deutschen Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in einer klinischen Stichprobe.
Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie,
63(4), 255-265.
DOI
2014
Görgen, S. M., Hiller, W., & Witthöft, M. (2014). Health Anxiety, Cognitive Coping, and Emotion Regulation: A Latent Variable Approach.
International Journal of Behavioral Medicine,
21(2), 364-374.
DOI
Mitgliedschaft in Fachgesellschaften
- DGPs (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, Sektion Klinische Psychologie und Psychotherapie)
- KJPVT (Psychotherapie für Kinder und Jugendliche Verhaltenstherapie)
Forschungsinteressen
- Anhaltende somatische Symptome, Emotionsregulation und Krankheitsangst bei Kindern und Jugendlichen
- Interozeption und Psychopathologie bei Kindern und Jugendlichen
- Angststörungen in der Adoleszenz
- Inhibitorischer Lernansatz und pathologische Gesundheitsangst
- Mental imagery: Ressourcen und Psychopathologie
- Psychische Gesundheit bei der Diagnose von psychischen Störungen und Cyberchondrie
- Mythen in der klinischen Psychologie und Psychotherapie